آغاز جشنواره سرود مدرسه عشق در قشم

جشنواره سرود مدرسه عشق ویژه دختران مدارس و پایگاه های مقاومت بسیج و کانون های مساجد جزیره قشم امروز در تالار آیینه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این جزیره آغاز شد.

سرهنگ دوم پاسدار محمد امین ذاکری مسئول حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ناحیه مقاومت بسیج سپاه قشم در حاشیه آغاز به کار این جشنواره گفت: این جشنواره با هدف توجه به دستاوردهای خلاقانه هنری و قابلیت‌های ویژه گروه‌های سرود و جمع‌خوانی، نمایش و معرفی نمونه‌هایی از برترین آثار، ایجاد فضای گفت‌وگو و تعامل هنری، ارتقای دانش شنیداری و هنری نسبت به سرود در حال برگزاری است.

وی افزود:جشنواره سرود «مدرسه عشق» با محورهای موضوعی ایران قوی، ایران زیبا، فلسطین و شهدای غزه، استکبار ستیزی، شعار سال، فرهنگ کار و تولید، جزیره قشم، خلیج فارس، بومی و محلی و ایثار و شهادت با حضور ۲۵ گروه سرود دختر آغاز شده است.

مسئول حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ناحیه مقاومت بسیج سپاه قشم توضیح داد: در این دوره از مسابقات گروه های سرود دانش آموزی از تمامی مدارس، پایگاه های مقاومت بسیج و کانون های مساجد جزیره قشم، آثار خود را به نمایش می گذارند و در نهایت گروه های برتر برای حضور در مسابقات استانی انتخاب خواهند شد.

سرهنگ ذاکری اضافه کرد: به منظور رعایت حقوق گروه های سرود از داوران مجرب و متخصص برای داوری این جشنواره استفاده شده است.

وی گفت: در اجرا و برگزاری این جشنواره سرود اداره های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی و دبیرخانه ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد، فرهنگی هنری ناحیه مقاومت بسیج، مدیریت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد، بسیج دانش آموزی و شهرداری قشم مشارکت و همکاری دارند.

 سرود از مردمی‌ترین مصنوعات ادبی است که با طیف وسیعی از مردم ارتباط برقرار می‌کند و ویژگی‌های سرود را می‌توان در ۲ حوزه‌ ظاهری و محتوایی بیان کرد.

از ویژگی‌های ظاهری سرود، عدم نیاز به آلات موسیقی است. اگرچه همراهی موسیقی در بعضی از فرازها موجب زیبایی بیشتر سرود می‌شود، اما ماهیت سرود و حیات آن به موسیقی بستگی ندارد. به همین دلیل، در لحظه و مکانی که هیچ وسیله‌ موسیقایی وجود نداشته باشد، بازهم سرود قابلیت اجرا دارد. برای مثال، در سفرهای گروهی و کوهنوردی و راهپیمایی‌ها، سرود بدون نیاز به کمترین امکاناتی، قابلیت استفاده دارد.

قابلیت اجرای دسته‌جمعی و همگانی، ویژگی دیگر سرود است که افراد مختلف حتی بدون نیاز به توانایی‌های آوازی، می‌توانند در قالب دانش‌آموزی، دانشجویی و مردمی، به‌شکل دسته‌جمعی سرودی را همخوانی کنند. در زمینه‌ محتوا، سرود بیانگر سخن مردم و زبان آنها در بیان اهداف و خواسته‌هاست. این قالب درعین‌حال به‌گونه‌ای باید باشد که طیف وسیعی از مردم آن را درک و فهم کنند و با آن ارتباط برقرار کنند.

در حقیقت خلق سرود خوب یک فعالیت سهل‌وممتنع است. تنظیم کردن یک شعر مناسب با آهنگی مناسب، به‌همراه یک محتوای مفید، به‌گونه‌ای که سرودی شکل بگیرد و مورد اقبال و پسند مردم قرار بگیرد، یک فرایند هنری و فنی بسیار سخت و پیچیده است.

 

برچسب ها: جشنواره سرود ، قشم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.